Lämmin kesäpäivä 2.6.2026 kun Kalvolan Kutilan Veikko Rantasella valmistauduttiin viettämään jo perinteeksi muodostunutta ”Kylvön siunausta”.
Veikko oli ajanut nurmikon ja koristellut ympäristön yhdessä Marjaleenan kanssa.
Penkit ja tuolit oli kannettu varastosta ja pyyhitty pölyistä, samoin saarnastuoli oli tuotu paikoilleen pienen pihalammen rannalle. Eläkeliiton emännät olivat keitäneet kahvit ja kakut sekä pullat katettu. Kaikki valmista.

Paikalle oli saapunut 35 osanottajaa.
Veikon alkusanojen jälkeen Timo Kuosmanen kertoi tilaisuuden olevan jo perinne, joka alkoi 2010 ja Veikon pihapiirissä 2016. Kaikkiaan 16 vuotta katkeamatta ja Veikon luona jo 10 vuotta.
Lisäksi hän kertoi Veikon täyttäneen eilen 85 vuotta. Onnittelumme.
Nyt otti ohjat eläkkeellä oleva Sääksmäen kirkkoherra Markku Antola. Asussa kiinnitti huomiota erikoisen värinen ja koristeellinen Stola, joka oli hankittu Väli-Amerikasta, samasta paikasta oli peräisin sivupöydällä oleva risti.



Aluksi veisattiin virsi 345 Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta kanttori Ismo Savimäen johdolla.
Ex-kirkkoherra Markku Antola piti saarnan koskien kylvöä ja kovaa uurastusta. Vaikka ihminen antaan kaikkensa, kato voi käydä yhdessä hetkessä. Halla, rakeet, tulvat, rannkasteen voivat aiheuttaa tuhon. Onnistuminen on korkeammassa kädessä. Lopuksi herran siunaus ja uskon tunnustus.

Veikko suoritti rituaalimaisen kylvön pihanurmelle (katso video), jonka aikana veisattiin loppuvirsi.

Seurasi yllätysohjelma. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta diakonia Anne Kössi onnitteli Veikkoa syntymäpäivän johdosta ja hän aloitti onnittelulaulun johon paikalla oleva väki yhtyi.
Lopuksi läheisessä isossa suulissa kylvönsiunaus-kahvit Eläkeliiton Kalvolan yhdistyksen emäntien toimesta.
Kiitos Veikolle, kun saimme taas olla upeassa pihapiirissä.
Kiitos kaikille, jotka otitte osaa tapahtumaan.
Erityiskiitos vierailijoille Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta.
Kiitokset emännille ja kaikille, jotka auttoivat tilaisuuden järjestämiseen.
TtK